اداره امر به معروف طالبان فشار بر شهروندان افغانستان را افزایش داده است

منابع محلی در هرات به ایندیپندنت فارسی گفتند که مسئولان اداره امر به معروف در بازدید از اداره‌ها افرادی که ریش نداشتند، موی سرشان بلند بود، یا کلاه بر سر نداشتند را ساعاتی بازداشت کردند

ماموران اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در شهر کابل-AFP

سختگیری‌های اداره امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان در افغانستان، روزبه‌روز در حال افزایش است. در تازه‌ترین مورد، این اداره در شهر هرات تعدادی از کارمندان دولتی را به دلیل بلندی مو و نداشتن ریش به زندان انداخته و تعدادی را هم به دادگاه معرفی کرده است.

منابع محلی در هرات به ایندیپندنت فارسی گفتند که مسئولان اداره امر به معروف و نهی از منکر در هرات، یکشنبه، ۸ مرداد (۳۰ ژوئیه)، به تعدادی از ادارات دولتی سر زده و افرادی را که ریش نداشتند یا موی سرشان بلند بود، یا حتی کسانی را که کلاه بر سر نداشتند، ساعاتی بازداشت کردند. آنان همچنین شماری از این کارمندان را به دادگاه معرفی کرده‌اند. یکی از کارمندان دولتی در هرات که نخواست نامش فاش شود، گفت که طالبان افرادی را که ریش نداشتند، بیش از دو ساعت در گرمای سوزان تابستان، داخل کانتینرهایی زیر آفتاب حبس کردند.

آنان همچنین از تعداد دیگری از کارکنان این اداره‌ها تعهد گرفتند که پس از این هم کلاه بر سر بگذارند و هم ریش خود را اصلاح نکنند. مقام‌های امر به معروف به افرادی که به دادگاه معرفی شدند، گفته‌اند که بین یک تا سه ماه حبس در انتظار آنان خواهند بود. به گفته منابع محلی، ماموران طالبان کارمندان اداره توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی را به دفتر اداره امر به معروف و نهی از منکر برده‌اند و تعدادی از آنان را در کانتینرها حبس کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، سختگیری‌های اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان نه‌تنها در شهر هرات، که در سراسر افغانستان، شدیدتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموران این اداره به صورت روزانه در سطح شهرها گشت می‌زنند و زنان و دخترانی را که پوشش آنان با معیارهای طالبان مطابق نباشد، هدف خشونت قرار می‌دهند. به‌تازگی ویدیو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده است که نشان می‌دهد ماموران اداره امر به معروف طالبان، دختران جوان را به دلیل دیده شدن قوزک پایشان، با شلاق می‌زنند. آنان همچنین به تاکسی‌ها و وسایل نقلیه بین‌شهری هشدار داده‌اند که به‌هیچ‌وجه نباید زنان و دخترانی را که پوشش «درست» نداشته باشند، یا با محرم شرعی همراه نباشند، سوار کنند.

این در حالی است که اداره امر به معروف و نهی از منکر پیش از این گفته بود که کارکرد این اداره بیشتر جنبه توصیه دارد و ماموران آن هیچ‌گونه برخورد فیزیکی به‌کار نخواهند گرفت. به نظر می‌رسد که پس از تغییراتی در سطح مسئولان این اداره، رویکرد آن سختگیرانه‌تر شده است. ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، اواخر ماه گذشته، مولوی سید احمد شهید خیل را به معاونت نظامی اداره امر به معروف برگمارد. انتصاب او به این مسند، همزمان شده است با شدت گرفتن فعالیت این اداره در سراسر افغانستان.

اداره امر به معروف طالبان، از قدرتمندترین نهادهای کابینه این گروه است. تمام وزارتخانه‌ها و اداره‌های دیگر موظف‌اند که با این اداره همکاری کنند. این اداره کاملا مستقل مدیریت می‌شود و فقط به رهبر این گروه پاسخگو است.

بیشتر از جهان